عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه آینده‌پژوهی باعث می‌شود مشکلات آینده را زودتر بفهمیم، گفت: آینده پژوهی به دنبال این است که فرصت اقدام را بیشتر کنیم و پیشاپیش به استقبال مشکلات آینده برویم.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، دکتر سعید خزائی در نشست آینده‌پژوهی و خانواده از سلسله نشست‌های علمی آینده‌پژوهی با موضوع «آینده خانواده در ایران و وظایف حوزه‌های علمیه» اظهار کرد: مشکل اصلی ما این است که ما دوردست را نمی‌بینیم و برای آن برنامه‌ریزی نداریم.

وی با بیان اینکه ما گاهی چشم خود را بر حوادث می‌بندیم گفت: هدف ما از آینده‌پژوهی این است که بدانیم بازی بازیگران در آینده به چه شکلی خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ما گرفتار خطای نزدیک بینی شده‌ایم گفت: ما نباید خود را خارج از دنیا ببینیم و در آینده‌پژوهی باید نگاه کل‌نگرانه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ما به علت جهانی شدن با مخاطرات بسیاری رو به رو هستیم گفت: امروز با وجود اینترنت، ماهواره و فیس‌بوک دیگر نمی‌شود جلوی پیامدهای جهانی شدن را گرفت.

خزائی با اشاره به اینکه فرد گرایی افراطی یکی از تاثیرات جهانی شدن است، گفت: دنیا به سمت فردگرایی که یکی از نتایج زندگی مجازی است حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه فناوری روی باورها و ارزش‌ها تاثیر می‌گذارد گفت: ما در این دنیای مجازی با شکاف نسل‌ها رو به رو هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه جمعیت جهان در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۷٫۲ میلیون نفر خواهد بود گفت: نرخ رشد ۱٫۷ درصدی جمعیت جهان از سال ۱۹۸۵ همچنان روند نزولی داشته و اینک به ۱٫۳ درصد رسیده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان روند نزولی خود را آغاز خواهد کرد گفت: کاهش زاد و ولد، فروپاشی کانون خانواده، کاهش گرایش به ازدواج، استقلال مالی زنان و… از دلایل این نزول جمعیت هستند.

وی با اشاره به اینکه ایرانی‌ها به طور میانگین ۴٫۵ ساعت در روز وقت برای تلویزیون و کار با رایانه می‌گذارند گفت: این در حالی است که ایرانی‌ها به طور میانگین در روز ۱۷ دقیقه با همسران خود صحبت می‌کنند.

خزائی با بیان اینکه خانواده مناسب، خانواده چند نسلی است گفت: کاهش زاد و ولد موجب می‌شود بنیان خانواده زودتر از هم پاشیده شود.

وی افزود: ۲۲ درصد زنان انگلیسی بچه نمی‌خواهند و ۴۰ درصد خانواده‌ها دو نفره هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در هر ۸ ثانیه یک نفر ۶۰ سالگی خود را جشن می‌گیرد گفت: جمعیت در سال ۲۰۱۵ شاهد ۳۸ درصد افراد بالای ۷۵ سال خواهد بود.

وی با بیان اینکه آینده‌پژوهی موجب می‌شود مشکلات آینده را زودتر بفهمیم، گفت: آینده‌پژوهی به دنبال این است که فرصت اقدام را بیشتر کنیم و پیشاپیش به استقبال مشکلات آینده برویم.