دانشمندان انگلیسی، ماموریت مفهومی را برای فرود فضانوردان بر روی مریخ تا سال ۲۰۲۱ طراحی کرده اند که ۱۲ سال زودتر از زمان مورد انتظار ناسا برای اعزام ماموریت های سرنشین دار به سیاره سرخ است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این طرح، یک سفر سه نفره را به مریخ با استفاده از یک فضاپیمای دو قسمتی کوچک پیش بینی می کند.

ناسا می گوید سال ۲۰۳۳ زودترین زمانی است که می توان برای سفر انسان به مریخ در نظر گرفت اما دانشمندان کالج امپریال لندن ماموریتی را توصیف می کند که طی آن انسان تا هشت سال دیگر روی مریخ فرود خواهد آمد.

پروفسور تام پایک سرپرست محققان انگلیسی می گوید این سفر می تواند گام مهم بعدی برای بشر در فضا باشد. به گفته وی چنین سفری به مریخ می تواند مشابه ماموریت نیل آرمسترانگ و باز آلدرین به ماه، البته این بار در قرن بیست و یکم و به مریخ باشد.

وی اظهار داشت: اکنون ماموریت مفهومی را طراحی کرده ایم که از روبات و انسان برای رفتن به مریخ و بازگشت به خانه استفاده می کند. این روبات ها به دشت های شمالی مریخ اعزام می شوند و با یک موشک بدون سوخت به زمین باز می گردند.

این دانشمند معتقد است، ارسال مخازن خالی میزان زیادی از جرم را در زمان پرتاب حفظ می کند. در عوض این روبات ها می توانند یخ مریخ را حفاری کنند. وقتی یخ ذوب شود می توانیم از برق خورشیدی برای تولید هیدروژن و اکسیژن برای پر کردن مخازن سوخت استفاده کنیم. ترکیب هیدروژن با اتمسفر می تواند متان قدرتمند بسازد.

به گفته پایک سپس سه خدمه به این ماموریت اعزام می شوند و ۹ ماه طول می کشد تا از زمین به مریخ برسند. بدون جاذبه، عضلات ضعیف و استخوانها شکننده می شوند از این رو فضانوردان به گرانش مصنوعی نیاز دارند.

به گفته وی تقسیم فضاپیما به دو بخش که توسط یک افسار به هم متصل می شوند و  چرخیدن این دو بخش به دور یکدیگر، مشکل گرانش را حل می کند. با سرعت چرخش مناسب، فضانوردان تصور می کنند که گرانش را حس می کنند.

فرود بر روی مریخ فقط چند دقیقه طول می کشد و مودول فرود با سرعت بسیار بالای ۲۲۵۳۰٫۸ کیلومتر بر سرعت به مریخ نزدیک می شود.

به گفته پایک اتمسفر مریخ سرعت فرود را به ۱۱۲۶٫۵ کیلومتر بر ساعت کاهش می دهد سپس چترها و موشک سرعت مودول را بیشتر کاهش داده و فضاپیما در گرم ترین نقطه بر روی مریخ در نزدیکی استوا فرود خواهد آمد.

این پژوهشگر اظهار داشت برای بازگشت، خدمه باید یک سفر هزار و ۶۰۰ کیلومتری را از استوا به شمال مریخ انجام دهند تا به موشک بازگشت برسند.