نشست علمی «آینده‌پژوهی و فرهنگ» (آینده فرهنگ و وظایف حوزه‌های علمیه) از سلسله نشست‌های علمی آینده پژوهش ز طرف گروه آینده‌پژوهی پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی در مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در این نشست دکتر حسین گودرزی، رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، دکتر عبدالرحیم پدرام پژوهشگر آینده پژوهی و فرهنگ و حجت‌الاسلام والمسلمین رحیم کارگر، مدیر گروه آینده‌پژوهی پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و جمعی از محققان علاقه‌مند به این حوزه حضور داشتند.

حجت‌الاسلام رحیم کارگر در این نشست با بیان اینکه لزوم چنین جلساتی در جامعه احساس می‌شود، گفت: آینده‌پژوهی علم مدیریت آینده است.

وی با بیان اینکه قبل از اینکه دیگران برای ما آینده‌ای را بسازند ما باید برای خودمان آینده‌ را ترسیم کنیم، افزود: بر اساس همین رویه باید برنامه‌هایی راهبردی داشته باشیم.

مدیر گروه آینده‌پژوهی پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: متاسفانه برخورد مجامع علمی کشور نگاه منفعلانه بوده و این درست نیست در حالی که برخورد ما باید پیش‌دستانه باشد.

وی با اشاره به اینکه نباید واکنش منفی در قبال توسعه‌های علمی داشته باشیم، بیان کرد: در موضوع پزشکی فرهنگ‌های غلط فرهنگ پزشکی وارد جامعه ما شده است.

کارگر با بیان اینکه جای افسوس است که در مراکز علمی هنوز با پیشرفت‌های روزآمد علمی قدم برنداشته شده است، مطرح کرد: باید آینده‌پژوهی کمک کند تا واکنش‌های درست و فعال را در قبال ورودی‌های علم جدید داشته باشیم.

در ادامه نشست دکتر حسین گودرزی و دکتر عبدالرحیم پدرام به تشریح این موضوع پرداختند و سوال‌های مطرح شده از سوی حضار را پاسخ دادند.